joostrap business

facebook linkedin     

Jeg har en vision om, at musikere, skuespillere og erhvervsfolk, der skal præstere foran andre, skal vide så meget som muligt om, hvordan man kan trække på egne ressourcer, for at undgå ødelæggende nervøsitet. Jeg blogger derfor om emner der er relateret til præstationsangst, nervøsitet og eksamensangst.

Yoga - Et super redskab for performere

Yogapige Yoga - Et super redskab for performere

Yoga både udfordrer og stabiliserer din vejrtrækning! 

Som professionel musiker og performer er du afhængig af at kunne levere en toppræstation. Du skal kunne stole på din krop og have en stor portion robusthed med dig på din vej. Du kan nemlig ikke udskyde koncerten til en anden dag. Du kan heller ikke selv bestemme, hvornår en kommende auditions løber af stablen eller en konference skal foregå. Der er masser af situationer, hvor en performer skal være klar på en bestemt dag. Der er derfor god grund til at kende din krop og vejrtrækning rigtig godt. God grund til at vide, hvordan du kan arbejde med dig selv, så du føler dig stærk kropsligt og mentalt.

Kender du til at bevare roen i krop og åndedræt i krævende situationer, så kan du transformere dette til din performance. Det kan være i ugerne op til, på selve dagen eller lige før du skal på.

Hvad er det yogaen kan i forhold til vejrtrækning?

Fra første minut i en yogasession er der fokus på et dybt og roligt åndedræt. Det er indgangsvinklen til at skabe kontakt til kroppen. Det kan være i enkle afspændte stillinger til en start eller det kan være i form af dybe suk, hvor du etablerer kontakt til det dybe åndedræt. Undervejs fortsætter fokus på åndedrættet, uanset hvor krævende yogastillingerne er. Pulsen kan komme op og du mærker hjertet banke, men vejrtrækningen er i ro. Det kontinuerlige arbejde med det rolige åndedræt stabiliserer igen og igen kroppen.

I Yoga bringer du krop og sind i ligevægt, når du behersker vejrtrækning, kroppens muskler og dine følelser på en gang. Det kan godt være, at det er virklig anstrengende, men hver enkelt udøver kan gå til sin egen grænse og have kontrol over krop og vejrtrækning.

Din rygsøjle er et mekanisk vidunder

Undervejs i en yogasession er der rigtig mange drejninger omkring hvirvelsøjlen, din rygsøjle. Den kan dreje som en spiral samt forud, bagud og til siden. Den består af mange enkelte knogledele, der er forbundet af bruskskiver, så de ikke støder mod hinanden. Rygsøjlen beskytter dine nervebaner, der løber fra nakken og ud i kroppen. Herfra fordeler nervebanerne sig videre ud til muskler og organer og sørger for, at kroppen fungerer 24-7, uden du behøver at skænke det en tanke. Og dog! Hvis smidigheden i rygsøjlen ikke bliver smurt engang imellem, så  stivner den, ligesom en cykelkæde, der ikke bliver smurt.

Summa summarum er, at yogaen med sine smidighedsøvelser centreret omkring rygsøjlen, har en meget bred effekt på kroppen. Det er ikke kun muskulær smidighed og stamina du opnør ved at dyrke yoga. Øvelserne aktiverer og smører også selve nervesystemet, som løber gennem hele kroppen, ud til muskler og organer. For ikke at tale om blodgennemstrømningen af hele kroppen, som du opnår ved de mange varierede stillinger. 

Eksempelvis er yoga meget givende for en musikerkrop, der har arbejdet i mange timer til prøver og koncerter. En musiker kan ikke bare skifte arbejdsstilling, hvilket i længden kan belaste skuldre og nakke ganske meget. Yogasessions varmer hele kroppen op og kan redde dig på dage, hvor du tænker: Hvordan får jeg denne krop klar til i aften?

Krigerstillinger og powerpose

Amy Cuddy skriver i sin bog Presence, at vi langt størstedelen af dagen sidder eller står i stillinger, der ikke booster vores kropslige power. Skuldrene synker indad og hovedet kikker ned i en skærm eller for musikeren ned i en node. I en yogasession arbejder du med åbne kropsstillinger og krigerstilling 1, 2 og 3. I disse stillinger er der samtidig fokus på at plante fødderne godt i jorden og trække vejret dybt. Det er win, win for en performer, da du på flere planer arbejder med at åbne kroppen og samtidig styrke muskulaturen. Og ikke mindst mærker du robustheden i et roligt åndedræt, uanset hvor anstrengende du arbejder med kroppen. 

yogapositioner ulla munch performance blog

Find din favorit

Alle mennesker kan have glæde af yoga og yogaen er i dag så mangfoldig, at der findes yogasession for enhver smag. Er du nybegynder, så kan du starte med helt enkle stillinger, som stadig bygger kroppen og smidiggør led og muskler. For dig, der har været igang i mange år, er der et hav af avancerede hold at gå på.

Min favorit er pt hjemmetræning, da jeg har brug for fleksibilitet i mit liv med meget varierede arbejdstider - og arbejdssteder rundt i landet. Jeg har købt adgang til en yoga-app, hvor der er et hav af programmer i meget høj kvalitet. Det betyder, at der altid er et program, der passer i min hverdag samt, at jeg kan øge udfordringerne løbende. 

Har du lyst til at starte dagen i morgen med en enkel yogasession på 10 minutter, så tjek denne video: Flexibility yoga. Er du mere til noget andet, så er der tusindvis af gratis videoer på youtube, som du kan plukke af. Bliver du træt af reklamer, så kan du købe dig adgang til forskellige træningsprogrammer, hvor du finder dine favoritter. 

God fornøjelse:-) 

PS: Læs også om Motion reducerer nervøsitetssymptomer

Når tanker spænder ben for dig!
Stop Tankemylderet

ullamunch.dk bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Ved brug af sitet accepterer du cookies.