joostrap business

facebook linkedin     

Jeg har en vision om, at musikere, skuespillere og erhvervsfolk, der skal præstere foran andre, skal vide så meget som muligt om, hvordan man kan trække på egne ressourcer, for at undgå ødelæggende nervøsitet. Jeg blogger derfor om emner der er relateret til præstationsangst, nervøsitet og eksamensangst.

Overbelastning op til din konkurrence!

Undg-overbelastning-blo_20201213-071234_1

En musikers værste mareridt er uden tvivl, at blive overbelastet i ugerne lige op til en konkurrence eller audition. 

Der er ikke noget mere stressende. Du har knoklet med dit repertoire i de sidste mange måneder i din forberedelse. Nu må det ikke gå galt.

 

Sker det at du bliver syg i ugen op til en konkurrence, og her taler jeg om muskulær overbelastning, forkølelser og feber, så er det, at du virkelig skal nyde godt af, at du allerede nu er rigtig godt forberedt.

Under sygdom har kroppen først og fremmest brug for hvile. Så det vigtigste, du kan gøre, er at holde dig i ro og lade kroppen blive rask. 

Men, der er samtidig noget du kan gøre!

Du kan tage et af de mest effektive mentaltræningsværktøjer frem af værktøjskassen - VISUALISERING.

Visualisering er at forestille sig noget i fremtiden. Faktisk bruger vi alle visualiseringen hele tiden i vores dagligdag. Hvor vil vi gerne på ferie, hvad skal vi have at spise og hvem vil vi gerne være sammen med?

Helt lavpraktisk er visualisering er en vågen meditation, hvor du bruger bevidstheden til at forestille dig, at du mestrer kommende udfordringer på bedste måde. At du så at sige, er den bedste udgave af dig selv.

Hvad sker der i krop og hjerne ved en visualisering?

Hjernen og kroppen husker! Tænk for eksempel på en rigtig god oplevelse du har haft for nylig. Tænk på hvordan du husker oplevelsen i kroppen og i tankerne.

Hvad så du? Hvordan duftede der? Hvad hørte du?

Et af de mest kendte eksempler på hvordan visualisering kobler krop og tanke er, hvis du forestiller dig at du tager en bid af en stor gul citron. Der vil umiddelbart ske en eksplosion af spyt i munden, da du på stedet fornemmer den syrlige smag af citron. Dette er en såkaldt biomekanisk feedback mellem muskler og hjerne. Kroppen responderer på dine tanker idet der sker en synkronisering af millioner af neurale og muskulære funktioner i kroppen. I din visualisering forfiner du brugen af denne teknik, da visualisering er en sanseoplevelse.

Visualisering kobler: Krop - vejrtrækning – tanker – sanser:

  • Kroppen er i ro, da du sætter dig ned og tager kontakt til vejrtrækningen
  • Din vejrtrækning et konkret bindeled mellem krop og tanke.
  • Dine tanker er fokuserede på opbyggelige billeder, så du styrker din koncentrationsevne.
  • Du bruger aktivt dine sanser til at se omverdenen fra en positiv vinkel.

Visualisering foregriber nervøsitet.

Med visualisering hjælper du hjernen med at blive på sporet. Det er kendt stof, at du som performer kan blive i tvivl om, hvorvidt du er forberedt godt nok. Kursusdeltagere på mine kurser oplever for eksempel at negative og flyvske tanker påvirker deres koncentration og fokus i mange uger op til en performance. Visualisering er derfor et meget vigtigt supplement til din forberedelse, fordi du fastholder fokus på din kommende opgave. Visualisering virker fordi:

  • Du danner aktivt bro mellem det du har forberedt og din kommende præstation.
  • Du forbereder krop og hjerne på din kommende udfordring.
  • Du forankrer dig i åndedrættet, der beroliger nervesystemet. Derved bygger du dig op indefra.
  • Du tilvælger et øjeblik, hvor du bliver taget i hånden og lader dig guide i ro og mag.
  • I din visualisering minder dig selv om din spilleglæde og/eller din lyst til at dele din viden.
  • Du kan visualisere hvor du end befinder dig i hele verden, da vejrtrækningen er med dig 24-7.

Når du i mentaltræning bruger redskabet visualisering, for at skabe ro i krop og sind, læner du dig op ad en forberedt virkelighedsopfattelse, som er koblet til krop, vejrtrækning og sanser.

Sådan bruger du visualisering

  • Du forankrer dig selv kropsligt i din vejrtrækning
  • Lukker øjnene og fokuserer på at skabe en konkret billedserie, hvor du ser dig selv performe med overskud.
  • Skridt for skridt går du igennem dit program, stykke for stykke
  • Du ser for dig, at du står foran juryen med kropsligt og mentalt overskud.
  • Du ser, at du synes det er sjov at spille dit program, fordi du er god til det

Derfor giver visualisering ro

Når du arbejder med visualisering, så du holder fokus på, at du er klar til din konkurrence og er velforberedt. Derved kan du reducere stress, fordi du hele tiden er i dit materiale på en levende og positiv måde.

Ingen takker dig for at overøve på dit instrument

Din krop og dine muskler har altid brug for hvile og restitution, hvis du er overbelastet eller syg.

Indrømmet, det er en kæmpe udfordring at stole på, at det er nok at læne sig op ad den hidtidige forberedelse i nogle dage.

Less is moore - kan være en meget vigtig sætning for at passe på dig selv som musiker - og for sangeren dit instrument. Én ting er helt sikkert, der er ingen i juryen der takker dig for at øve så meget, at du overbelaster dig selv. 

  • Brug din øvetid klogt i de sidste uger før din prøve
  • Hold pauser, så lagrer du alt det du lærer
  • Dyrk motion, så du får blodomløbet igang

Held og lykke med din kommende konkurrence, audition eller koncert.

PS: Du kan få hjælp til at få styr på nerverne med mit minikursus Audition med ro og overblik

 

Når tanker spænder ben for dig!
 

Kommentarer

No comments yet
Already Registered? Login Here
Guest
onsdag, 21. april 2021
If you'd like to register, please fill in the username, password and name fields.

ullamunch.dk bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Ved brug af sitet accepterer du cookies.